Po raz pierwszy spotkali się w jego pracowni w 1883
roku. Gdy rozstawali się na zawsze, było to dla obydwojga bardzo bolesne przeżycie. Twarz i postać Camille Claudel pojawiają się w wielu pracach Rodina. Ona
zaś rzeźbi jego popiersie oraz niezwykle wymowne dzieło „Wiek dojrzały”,
przedstawiające młodą kobietę usiłującą dramatycznie zatrzymać porywanego przez
Starość, coraz bardziej posuwającego się w latach boga. Auguste
Rodin przed śmiercią podarował rządowi francuskiemu swoją artystyczną spuściznę
z intencją stworzenia muzeum jego imienia. Któregoś dnia egzystująca w
dręczącej, dojmującej samotności i osuwająca w otchłanie obłędu Camille w przypływie szaleńczej rozpaczy niszczy
swoje rzeźby, postanawiając porzucić ostatecznie największą życiową pasję. 17 listopada 1917 roku autor „Bramy piekieł”
umiera w Villa des Brillants w Meudon pod Paryżem. Dwa lata później, 4 sierpnia
1919 roku, w powojennej rzeczywistości, zostaje otwarte Muzeum Rodina. W
1913 roku Camille Claudel za sprawą swojej matki znalazła się w szpitalu
psychiatrycznym w Neuilly – sur - Marne, skąd z chwilą nadciągania wojennego
frontu została przeniesiona do zakładu zamkniętego w Montfavet nieopodal Awinionu.
Spędziła tam resztę życia aż do śmierci 19 października 1943 roku. Spoczęła na
cmentarzu komunalnym jako nieomal bezimienna, bezdomna, opuszczona, nieszczęsna
kobieta. Drogi Rodina i Claudel rozeszły się dramatycznie i bezpowrotnie.
Ich dzieła żyją obok siebie w tej samej przestrzeni ekspozycyjnej w
muzeum Mistrza. Być może aż do skończenia świata, po wieczność. Pytania w wierszu księdza Pasierba "Rodin":
Camille Claudel w 1884 roku
dlaczego miłość
nie tyle ucieka co prześlizguje się mimo
mimo nas obok naszych zrozpaczonych dłoni
dlaczego daremna jest tkliwość
skąd nieprzyczepność naszych ciał
ani ich z wodą związać ni z powietrzem
jedynie ziemia czeka wciąż cierpliwa
aż się w nas ogień dopali ze szczętem
Camille Claudel w 1884 roku
Auguste Rodin w 1862 roku
Camille Claudel, Grająca na flecie (1904)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz